Home » Blog » Weekmenu

Weekmenu

Gepubliceerd op 3 april 2019 17:00

Eens per week maak ik een weekmenu, dat doe ik om verschillende redenen. Ik vertel je daar graag meer over

Het maken van een weekmenu is erg handig wanneer je een druk leven, een groot gezin of geld wilt besparen. Het kost wat tijd en planning, maar dat is het zeker waard. Want uiteindelijk bespaar je alleen maar tijd. Je hoeft bijvoorbeeld maar een of twee keer per week boodschappen te doen, je hebt altijd voldoende producten in huis en je kunt gezondere keuzes maken. Lees hieronder onze tips voor het samenstellen van een goed weekmenu. 

 
  1. Maak je weekmenu op een vaste dag in de week. Als je grotere kinderen hebt, betrek hun in het maken van het menu. Hou ook rekening met de dagen waarop je een drukke dag hebt en niet lang in de keuken wilt of kan staan, wanneer je ’s avonds gaat sporten en een lichte maaltijd wenst of hoeveel mensen er die avond mee-eten.

  2. Check je koelkast, vriezer en voorraadkast. Als je menu klaar hebt, maak je de boodschappenlijst. Voeg hier eventueel ook andere dingen aan toe die je ook wekelijks nodig hebt, bijvoorbeeld fruit, thee, schoonmaakmiddelen en wc-papier. Als je gebruik maakt van een groentepakket, kan je daar je menu op aanpassen.

  3. Doe je boodschappen in 1 of 2 keer. Zo heb je alles in huis en heb je minder verleidingen om iets anders te maken. Of doe het online en laat het thuisbezorgen. Al is de beweging van een wandeling of fietstochtje naar de winkel nooit verkeerd.

  4. Vergeet niet je ontbijt, lunch, tussendoortjes en drinken niet! 

  5. Kan je geen leuke recepten bedenken? Zoek dan inspiratie online of natuurlijk op deze site of kijk wat er in de aanbieding is in de supermarkt.

  6. Heb je veel restjes of gooi je veel eten weg? Las dan een restjesdag in. Doe dit bijvoorbeeld aan het einde van de week en maak een soep of quiche van restjes groenten. Of vries het in voor een andere week.

  7. Als je het erg moeilijk vindt om recepten te bedenken, dan kan je ook ‘ thema’s’ bedenken, bijvoorbeeld een vegetarische dag, een soepdag of een pasta dag. Op deze manier heb je wat meer houvast. Ik heb voor mijzelf altijd de regel, niet meer dan 2 of 3 keer vlees per week. 

  8. Probeer je zoveel mogelijk aan je weekmenu te houden. Natuurlijk kan je weleens iets verschuiven, maar hoe meer je ermee rommelt, hoe minder je voordelen haalt uit je weekplanning.

 

Liefs Sandra


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.